Blog

Téměř polovina Čechů neodolá impulzivním online nákupům, nejvíc je láká móda a jídlo

21. 11. 2022 11:15

Jistě to znáte. Sledujete sociální sítě, jen tak brouzdáte po netu a najednou na vás vyskočí reklama na zajímavý kousek oblečení, hezké podzimní boty ve výprodeji nebo hračku na Vánoce pro vaše děti. A než se nadějete, už si danou věc kupujete. Za tu cenu se slevou je to přece výhodný nákup a prostě neodoláte, i když jste koupi původně vůbec nezamýšleli.

  • Impulzivní nákupy připouští 42 % respondentů
  • Impulzivně nakupují spíše ženy
  • Impulzivním nákupčím je nejčastěji 25-34 let
  • Nejčastěji se impulzivně nakupuje v segmentu módy (58 %) a potravin (54 %)
  • Na výdejním místě, kam si jdou lidé pro zásilku, impulzivně nakoupí další zboží 37 % respondentů

Podle posledního rozsáhlého spotřebitelského průzkumu mezi více než 1 000 respondentů, který pro marketingovou agenturu Acomware a logisticko-technologickou společnost Zásilkovna realizovala společnost Ipsos, impulzivní nákupy na základě „zajímavé velké slevy“ či výprodeje připouští 42 % respondentů.

A jsou to právě slevy a výprodeje, co zákazníky k spontánním nákupům nejvíc táhne. Impulzivně nakupují spíše ženy a co se týče věkové kategorie jim nejvíce neodolají lidé mezi 25 a 34 lety. Neplánovaně na internetu častěji nakupují vysokopříjmové nebo naopak nízkopříjmové domácnosti.

Češi podléhají impulzivním nákupům

Nejen móda a jídlo, ale i hračky táhnou

V jakých segmentech jsou lidé k impulzivním nákupům nejnáchylnější? Na prvním místě vede segment oblečení v 58 % případů. Lidé ale rádi impulzivně nakupují i potraviny, jimž připadá 54% podíl. Spontánním nákupům v oblasti drogerie lidé neodolají v 51 % případů, u hraček a dětského oblečení je to 47 %. V daném ohledu se daří i segmentu knih a parfémů a kosmetiky s 46 %. Jak data ukazují, většina kategorií spadá do potřeb využívaných pro domácnost či pro děti a současně se nejedná o příliš drahé položky, ale o rychloobrátkové zboží.

Zajímavá šance i pro marketing firem

Mnohé firmy nejen z oblasti e-commerce pochopily, jak je dnes víc než dříve důležitá práce se zákazníky a jejich loajalitou. „Vedle kvalitní péče je to i udržení jejich přízně ke značce a využití personalizovaných nabídek, kdy zákazníkovi na základě jeho chování vytvoříte komunikaci přímo na míru a třeba i se speciální slevou. A to za použití vhodných kanálů, na něž v rámci nákupního procesu nejlépe reaguje. To vše samozřejmě s pomocí automatizace, která firmám dokáže celý marketing velmi zefektivnit,“ uvádí David Vurma, CEO marketingové agentury Acomware.

Víc než dříve důležitá práce se zákazníky a jejich loajalitou

Impulzivně se nakupuje i při vyzvednutí zásilky

Impulzivní nákup se nemusí odehrávat pouze v online světě. Více než třetina, konkrétně 37 % respondentů, totiž přiznala, že když si šli zásilku vyzvednout do partnerského výdejního místa daného dopravce, ještě si u obchodníka ve výdejním místě něco dalšího neplánovaně koupili. A 8 % respondentů dokonce přiznává, že při vyzvednutí zásilky u partnerského výdejního místa podléhají spontánním nákupům opakovaně.

„Právě zvýšení prodeje spojené s návštěvou výdejního místa přepravní společnosti je pro samotné obchodníky zajímavé a může k nim přivést i stovky dalších a nových zákazníků denně. Tento aspekt mnoho našich partnerských výdejních míst při spolupráci s námi hodnotí velmi pozitivně.”
Milan Šmíd
marketingový ředitel skupiny Packeta
37 % respondentů si při vyzvednutí zásilky ve výdejním místě něco dalšího neplánovaně koupilo

Spotřebitelský průzkum probíhá pravidelně již několik let od roku 2014, tentokrát byl realizován mezi více než 1 000 respondenty ve věkové kategorii 15+ let napříč celou ČR. Zjišťoval především postoje k nakupování na internetu a v kamenných prodejnách, hlavní motivace a bariéry při nákupech, požadavky na komunikaci s e-shopy i dopravci či zájem o technologické novinky při nakupování online.


Sdílet:

Rubriky