Blog

Black Friday 2023: Nepodceňte přípravu na největší nákupní svátek v roce

24. 10. 2023 14:09

Nejočekávanější nákupní událost roku se blíží! Obchodníci přicházejí s výraznými slevami a milovníky nakupování lákají na jedinečnou možnost pořídit si za neodolatelné ceny nejen vysněné produkty, ale i vánoční dárky.  

Kdy je Black Friday 2023 a jak vznikl?

Black Friday, nebo také Černý pátek, je označení pro marketingovou akci, která vznikla v USA. Připadá vždy na čtvrtý pátek v listopadu, tedy den následující po dalším americkém svátku, dni Díkůvzdání. Letos je Black Friday 24. listopadu.

Spojení Black Friday vzniklo v 60. letech, původně však v souvislosti s rušným silničním provozem právě den po Díkůvzdání. Dnes je Černý pátek nejen v USA spojovaný s doslova nákupním šílenstvím. Prodejci nabízejí často nejvyšší slevy v roce a ty pravidelně přitahují obrovské množství nakupujících. 

Češi utrácejí miliardy 

Loni tuzemští zákazníci podle serveru hn.cz utratili v rámci Black Friday přes 7 miliard korun a podobné to bylo i v roce 2021. Největší zájem byl o tradiční kategorie oblečení, elektronika nebo hračky a parfémy. 

10 tipů, jak připravit e-shop na Black Friday

Využijte potenciál Black Friday na maximum a nastartujte předvánoční sezónu ve velkém!   

  1. Nepodceňte plánování. Vyberte produkty, pohlídejte si skladové zásoby a nastavte ceny.  
  2. Vytvořte samostatnou stránku s Black Friday nabídkou, kam budete zákazníky odkazovat. 
  3. Optimalizujte rychlost načítání stránky a ujistěte se, že jste připraveni na zvýšenou návštěvnost. 
  4. Zkontrolujte své pozice ve vyhledávačích a cenových srovnávačích. 
  5. Nezapomeňte na optimalizaci zobrazení webu i na mobilních zařízeních. 
  6. Využijte e-mailing a dejte svým zákazníkům včas vědět, na co se mohou těšit. 
  7. Dárkové vouchery patří mezi oblíbené vánoční dárky využijte toho a nabídněte je za výhodné ceny. 
  8. Mějte připravenou logistiku pro rychlou expedici. Vyplatí se přibrat posily. 
  9. Nabídněte zákazníkům různé způsoby doručení.  
  10. Odesláním zboží zákazníkovi to nekončí. Ujistěte se, že zákaznický servis je připravený na zvýšený nápor kontaktů. 

Extra tip: Přidejte na web banner s odpočtem a motivujte tak zákazníky k nákupu, než slevy vyprší! 

Jak se na Black Friday připravují v e-shopu homeandcook.cz?

„V posledních letech jsme zaznamenali, že spoustu retailerů a e-shopů vystřelí s ‚blackáčem' i o měsíc dřív – už dávno se nejedná pouze o víkendovou akci na konci listopadu, a proto jsme si letos na našem e-shopu Home & Cook vytvořili speciální kategorii Black Friday se stovkou vybraných produktů ze všech různých produktových kategorií a značek, kterou budeme komunikovat celý listopad pro postupné představení šíře našeho portfolia. Z tohoto důvodu Black Friday plánujeme už od začátku léta, což souvisí hlavně s plánem výrobních kapacit ve Francii tak, abychom si zboží naskladnili ‚pod střechu e-shopu' již v říjnu.”

Black Friday zákazníky láká především na atraktivní ceny. Nezapomeňte, že od letošního roku platí nová směrnice EU, která upravuje pravidla slevových akcí.

„Co se týče cenové politiky a uvádění slev, kvůli novým podmínkám jsme se museli ujistit, že dosáhneme opravdových slev, které budou i v listopadu stále relevantní vůči zbytku trhu, a proto naše příprava na Black Friday ještě v září pokračovala doplněním cca 20 % produktové nabídky,“ dodává Jana Sýkora z e-shopu homeandcook.cz, který se zabývá prodejem vybavení a elektrospotřebičů do domácnosti.

Nakupujte online, v klidu a bez front

Při představě přeplněných nákupních center na vás jdou mdloby? Řešením jsou online nákupy s pohodlným doučením přesně podle vašeho gusta.

Tip: Dopředu si promyslete, čím si chcete udělat radost a dané produkty si vyhledejte na oblíbeném e-shopu 

Využijte možnosti vytvořit si předem seznam oblíbených položek (tuto možnost nabízí třeba Zalando.cz), nebo si zboží připravte přímo do košíku. Předejdete tak impulsivním nákupům a vybrané produkty stihnete pořídit dřív, než se vyprodají. 

Extra tip: Ujistěte se, že odebíráte newsletter z e-shopu, kde plánujete na Black Friday nakoupit. Zákazníci přihlášení k odběru novinek se často o akcích dozvídají s předstihem.

Věděli jste, že...

Nakupování na Black Friday může být nebezpečná zábava? Podle serveru usnews.com způsobily od roku 2006 v USA agresivita a násilí v nákupních tlačenicích více zranění než útoky žraloků.

Jak ušetřit na Black Friday?

Nakupování během Black Friday vám může ušetřit spoustu peněz. Buďte ale obezřetní a nenechte se napálit vychytralými triky některých obchodníků. 

Možná jste se v minulosti setkali s umělým navyšování cen před začátkem slevové akce. S těmihle podfuky by měla skoncovat už zmíněná nová pravidla, která nastavila letos vydaná směrnice EU. Ta obchodníkům nařizuje slevy nastavovat z ceny, za kterou zboží nabízeli za posledních 30 dní.  

Tip: Ceny produktů, na které máte spadeno, si můžete pohlídat díky zbožovým srovnávačům jako Heureka.cz nebo Zbozi.cz.

Internetoví podvodníci útočí stále častěji! 

Při online nákupech je potřeba mít se na pozoru hlavně před podvodnými e-maily nebo SMS zprávami, které vás vyzývají ke sdílení platebních a osobních údajů.

Tipy, jak nenaletět, jsme pro vás sepsali v tomto článku. 


Sdílet:

Rubriky