V MF Dnes vyšel 5. 12. 2023 o Zásilkovně článek, který může vyvolat řadu otázek. Předmětem článku je správní řízení vedené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Jak toto řízení probíhá a jaká je aktuální situace?
Nejprve bychom chtěli důrazně vyvrátit zprávu, která není ničím jiným, než bulvárním titulkem – Zásilkovně sankce ve výši 600 milionů korun v žádném případě nehrozí.
Již déle než 3 roky vedeme komunikaci s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, který zkoumá zda tzv. konkurenční doložky, které jsme sjednali s provozovateli výdejních míst, mají či nemají vliv na hospodářskou soutěž. Jsme přesvědčení, že společnost Zásilkovna se žádného protiprávního jednání nedopustila.
Považujeme za důležité, aby bylo tržní prostřední férové pro všechny, a proto se zmíněným úřadem celou dobu aktivně komunikujeme, vysvětlujeme a vedeme formální i neformální jednání, což vyústilo v návrh úpravy znění konkurenční doložky.
Co přesně je vlastně v konkurenční doložce uvedeno?
Jde o požadavek, aby výdejní místo vydávalo jen zásilky doručované Zásilkovnou a důvod je ryze praktický.
Kapacita výdejního místa je garantována jen pro příjemce zásilek přepravovaných Zásilkovnou a není dělena mezi více přepravců.
Příjemci tak mají větší jistotu, že jejich oblíbené výdejní místo bude mít kapacitu převzít zásilku i v případě silné předvánoční sezony, jakou zažíváme v aktuálních týdnech. Na exkluzivních výdejních místech může Zásilkovna lépe garantovat kvalitu servisu a rychlé obsloužení příjemců.
Konkurenční doložky uplatňované společností Zásilkovna jsou, a to zcela shodně jako konkurenční doložky v pracovněprávních vztazích, klasickým smluvním nástrojem a ochranným prvkem, který má v daném případě především chránit investice vynaložené naší společností na otevření výdejního místa a rozvinutí obchodu jeho prostřednictvím.
Bez existence takového ujednání by totiž reálně hrozila situace (a s takovým postupem jsme se bohužel opakovaně setkali), že naše společnost vynaloží vlastní úsilí, know-how, finanční prostředky atd. na otevření a etablování výdejního místa, zatímco konkurenční subjekty pouze vyčkají, až se takové výdejní místo dostane do povědomí zákazníků, a pak si zřídí bez jakéhokoliv úsilí v jeho prostorách svou vlastní výdejnu.
Účelem konkurenčních doložek je tedy v našem případě především zajištění kvality servisu pro příjemce a potlačení problému tzv. černého pasažéra, což by měl zohlednit i ÚOHS v rámci daného správního řízení.
Jedeme naplno, díky skvělým zaměstnancům, partnerům i zákazníkům
Jsme uprostřed vánoční sezóny, která je pro nás, i pro celý sektor e-commerce, nejdůležitějším obdobím v roce.
Letošní sezóna je nejsilnější v historii celé skupiny Packeta a máme obrovskou radost, že čím dál více zákazníků nám důvěřuje a volí pro doručení nejen vánočních dárků právě Zásilkovnu.
Vážíme si mimořádného úsilí našich řidičů, pracovníků na depech a dalších kolegů.
Ke zmíněnému článku jsme se rozhodli vyjádřit především proto, že nechceme, aby nepřesně formulované zprávy vyvolávaly dojem, že se Zásilkovna, pro kterou naši zaměstnanci odvádí skvělou práci, ocitla v problémech.
V Zásilkovně vše funguje, jak má. Dlouhodobě rosteme, jsme zisková společnost a zaměstnáváme přes 2 000 lidí. Jedeme naplno a děláme maximum, aby naši zaměstnanci, partneři i zákazníci byli spokojeni.