Blog

Upozorňujeme na nový typ online podvodu #cybersecurity

28. 8. 2023 9:34

V „internetových vodách“ se objevil nový typ phishingu. Podvodník po získání e-mailové adresy uživatele (typicky po předání kontaktních údajů při nákupu v internetovém bazaru) zneužije adresu k zaslání e-mailové zprávy, jejímž účelem je vyloudit z uživatele údaje o jeho kreditní kartě. 

Prohlédněte si prosím pozorně e-mail níže a v případě, že by vám taková zpráva dorazila, obratem zablokujte odesílatele, e-mail označte jako spam a smažte jej. Neklikejte na žádné odkazy ve zprávě ani nevyplňujte žádné údaje. O podvodu nám můžete dát vědět na privacy@zasilkovna.cz.

Jak poznám, že jde o podvodný e-mail?

  1. Odesílatelem e-mailu není Zásilkovna. Všimněte si, že mail byl odeslán z adresy derekc65@hotmail.co.uk – tato adresa není na doméně Zásilkovny (@zasilkovna.cz).
  2. Napoví vám i špatná čeština a chyby v textu (např. dorucit, balícek) a použití slovních obratů, které my v Zásilkovně nevyužíváme (např. „do místního skladu“ místo na depo nebo „změnit uspořádání doručení“ místo přesměrovat zásilku).
  3. Zásilkovna nezpoplatňuje nový pokus o doručení. V případě doručování na adresu máme jeden pokus o doručení. Pokud zákazníka nezastihneme doma, uložíme mu zásilku na nejbližším výdejním místě, aby měl zásilku ještě tentýž den k dispozici.

Cíl podvodníků

Cílem podvodníka (odesílatele podvodného e-mailu viz výše) je, aby uživatel klikl na „Uspořádejte dodávku“. Tímto krokem bude přesměrován na server podvodníka a vyzván k zadání osobních údajů.

Jedním z kroků je samotný výběr preferovaného termínu pro nový pokus o doručení. Tento krok má zvyšovat důvěryhodnost sdělení. Všimněte si však nezvyklých cen včetně pro češtinu netypického formátu zápisu (66.18 CZK, 22.06 CZK).

Zásilkovna nenabízí nový pokus o doručení za finanční poplatek

Znovu upozorňujeme, že mezi našimi službami nenajdete zpoplatněné opětovné doručování. Pokud vám tedy kdykoliv dojde „nabídka“, že si za poplatek můžete nechat balík v případě nezastižení doručit znovu, JEDNÁ SE O PODVOD.

Zadat do pochybného formuláře údaje o platební kartě? Nikdy!

Krok níže je pak pro podvodníka stěžejní. Po tom, co ve vás podvodník vzbudí důvěru tím, že zadáte adresu a vyberete si termín doručení, po vás bude žádat údaje k vaší platební kartě. Odůvodňuje to tím, že tak dojde k platbě za nový pokus o doručení zásilky.

Všimněte si také, že je v podvodném formuláři text „Kontrolní číslo karty“ (standardně užívané je spíše CVV kód) a text v tlačítku je automatickým překladačem nesprávně přeložen jako „Předložit“.

U Zásilkovny se zadávají údaje k platební kartě pouze na jednom jediném místě –⁠ v mobilní aplikaci Zásilkovna (viz ukázka níže 👇). V žádném jiném případě po vás tyto citlivé údaje nepožadujeme. Nikdy neposíláme e-mail s výzvou o kliknutí na odkaz a vyplnění údajů o kartě online.

Takto vypadá jediný případ, kdy se u Zásilkovny zadávají údaje o kartě. Ty se vyplňjí v naší aplikaci Zásilkovna, když chcete zaplatit za odeslání zásilky či za dobírku

Kam dál? Přečtěte si i o dalších typech podvodů, při nichž internetoví podvodníci zneužívají jméno Zásilkovny s cílem získat od vás citlivé údaje a ohrozit vaše finance.

Zjistěte více na naší stránce Bezpečnost a ochrana dat

Pojďte s námi prozkoumat všechny nekalé taktiky podvodníků a zjistit, na co si dát ve vodách internetu pozor! Vytvořili jsme pro vás speciální edukační stránku, kde najdete další ukázky podvodných metod. A pokud se vás kdykoliv bude někdo snažit napálit, budeme rádi, když nám o tom dáte vědět na e-mailu privacy@zasilkovna.cz.


Sdílet:

Rubriky