Blog

E-commerce průzkum: přeprava zásilek, data z trhu, chování zákazníků

18. 10. 2023 7:04

Přinášíme vám výsledky unikátního průzkumu mezi stovkami českých e-shopů, který jsme provedli ve spolupráci s výzkumnou agenturou Behavio. Co je pro e-shopy důležité při výběru dopravce, jaké typy zásilek nejčastěji posílají a jak zákazníci nejraději platí? Pojďte mrknout na data!

Rozsáhlý průzkum mezi téměř 500 internetovými obchody proběhl v srpnu letošního roku. Z výsledků vyplynulo, že dva nejdůležitější parametry pro spolupráci e-shopu s dopravní společností jsou jednoznačně

  1. rychlé doručení zásilky (důležité pro 98 % e-shopů)
  2. a dodržení termínu doručení (důležité pro 96 % e-shopů).

Mezi další zásadní předpoklady spolupráce patří dodržení termínu doručení (96 %), funkční zákaznický servis a spolehliví řidiči (93 %) nebo přehledné sledování zásilky (91 %). 

59 % e-shopů odesílá zásilky v hodnotě od 1 000 do 5 000 Kč

Průzkum zjišťoval i další důležité oblasti zaměřené na chování a preference internetových obchodů: například nejčastěji integrovanými platebními metodami je platba předem bankovním převodem (88 %) a platba při převzetí hotovostí (76 %). Zajímavým zjištěním také je, že většina e-shopů (62 %) si k ceně za přepravu nepřidává marži a 59 % e-shopů odesílá zásilky v hodnotě od 1 000 do 5 000 Kč.

E-shopy s dopravci komunikují nejčastěji přes zákaznický servis

Průzkum také zkoumal, jakým způsobem spolu internetové obchody a přepravní společnosti komunikují. Jednoznačně dominuje telefonický zákaznický servis (62 %), téměř polovina dotázaných (49 %) pak využívá e-mail, komunikaci řeší samozřejmě také přes obchodní zástupce (32 %), dále pak přes online chatbot (12 %), SMS nebo notifikace v aplikaci (11 %) a sociální sítě (5 %).

Další zajímavá čísla z trhu:

  • 59 % e-shopů odesílá zásilky na denní bázi
  • 76 % e-shopů posílá zásilky do 5 kg
  • Nejčastějším sídlem internetových obchodů je Praha (31 %), Jihomoravský (13 %), Středočeský (11 %) nebo Moravskoslezský kraj (10 %)
  • 87 % e-shopů považuje reklamaci za uzavřenou až v okamžiku, kdy jsou vrácené peníze připsané na účtu
  • Dvě třetiny e-shopů (72 %) v posledním roce neměnily pozici doručovacích společností v košíku na základě akční nabídky dopravce

Tip: Jste e-shopař a komunikace přes sociální sítě je vám příjemná? Přidejte se do naší facebookové skupiny Zásilkovna Poradna, kde si naši partneři z řad e-shopařů vyměňují zkušenosti a zároveň se tu dozvídají všechny důležité novinky z našeho provozu.

Zásilkovna je v parametrech klíčových pro e-shopy lídrem trhu

„Cílem unikátního průzkumu bylo zmapovat, co internetové obchody v České republice požadují od doručovacích společností. Dále jsme zjišťovali, jak se e-shopy na B2B trhu chovají, jaké doručovatele a služby využívají a jak jsou s nimi spokojeny.“
Tomáš Bzirský
Head of Group Marketing Packeta Group

Samozřejmě jsme také zkoumali, jak si v konkurenci ostatních přepravních firem stojí Zásilkovna. Ve všech parametrech, které jsou pro e-shopy klíčové pro spolupráci s přepravní firmou, jsme lídrem trhu. Potěšilo nás, že 69 % e-shopů, které se Zásilkovnou spolupracují, jsou s našimi službami spokojeni,“ doplňuje Tomáš Bzirský.

Jak účastníci průzkumu hodnotí naše stěžejní služby a produkty?

U Z-BOXů veřejnost dle průzkumu kvituje zejména jejich flexibilitu (možnost vyzvedávat zásilky kdykoliv) a dostupnost. Oceňuje, že zde není nutný osobní kontakt a žádné fronty a že jsou Z-BOXy moderní a bezpečné. Co se týče aplikace Zásilkovna, veřejnost chválí její přehlednost a to, že lze snadno kontrolovat polohu zásilky, zjistit otevírací dobu výdejních míst a pohodlně najít výdejní heslo.

Většina e-shopů (62 %) využívá Zásilkovnu i pro doručování zásilek do zahraničí a dalších 18 % to plánuje.

„Průzkumu se zúčastnily nejen malé e-shopy, které posílají jednotky zásilek měsíčně, ale také podstatně větší hráči, jejichž sklady opustí stovky balíků denně,“ komentuje výsledky Apolena Broďáková, socioložka z výzkumné agentury Behavio. „Vzhledem k tomu, že e-shopy spolupracují jak se Zásilkovnou, tak i jinými dopravci, data nám dávají dobrý vhled do B2B trhu. Je z nich patrné, že si Zásilkovna vede velmi dobře, a ukazují také, v čem vyniká oproti konkurenci,“ dodává.

Kam dál? Mrkněte na další tiskové zprávy ze Zásilkovny.


Sdílet:

Rubriky