V poslední době evidujeme časté útoky podvodníků, kteří zneužívají jméno naší společnosti. Zjistěte na naší nové stránce, na co si dát pozor.

Blog

Pohodové nákupy v e-shopu

9. 11. 2021 7:30

Vzhledem k aktuálnímu dění mnoho lidí své nákupy přesunulo do online prostředí a i vánoční dárky tak budou pořizovat přes e-shopy. Na internetu dnes objednávají i ti, kdo v online nákupy dříve neměl důvěru. A právě pro nedostatek zkušeností se snadno spálí. Proto jsme dali dohromady tipy, na co si dát pozor, abyste se mohli těšit z nakoupených dárků a nezkazili si předvánoční atmosféru nedoručenými zásilkami. Protože podvodných prodejců je na internetu bohužel víc než dost.

Než v e-shopu nakoupíte, zkontrolujte si:

obchodní podmínky a identifikační údaje provozovatele (kdo vám zboží prodává)
zda jsou uvedeny kontaktní údaje a jestli e-shop reaguje na e-maily či telefonáty
jestli není na blacklistu České obchodní inspekce
reference od zákazníků a jestli certifikáty (např. od Heureky) nejsou falešné
zda uvedené ceny nejsou až podezřele nízké oproti konkurenci
jestli není nabízen podezřelý nesourodý sortiment převážně velmi vyhledávaného zboží
profesionalitu designu webu, kvalitu informací o produktech a zda české texty nejsou jen překlad automatu
jaké přepravní možnosti jsou k dispozici a jaká bude celková cena včetně dopravy

E-shop si nejdřív proklepněte

Pokud vás vyhledávač nebo dopis Ježíškovi zavedou do e-shopu, o kterém jste nikdy neslyšeli, než v něm nakoupíte, ověřte si, že je obchod spolehlivý. Jak na to?

Zkontrolujte identifikační údaje provozovatele

Na e-shopu nesmí chybět identifikační číslo, jméno nebo název subjektu a adresa sídla či místa podnikání. Tyto údaje najdete v obchodních podmínkách, často bývají uvedeny také v patičce webu nebo v záložkách Kontakty či O nás. Chybějící informace není jen chybou – obchodník, který na webu neuvádí identifikační údaje, přímo porušuje zákon. 

Tip: Obchodníka si ověřte zadáním identifikačních údajů do obchodního rejstříku.

“Chybějící identifikace prodejce na webu, tedy to, že není nikde uvedeno, kdo zboží prodává, může způsobit problém při reklamaci či vrácení zboží. Řešení přes ČOI je velmi pak složité, protože nikdo nezná prodávajícího.”

Ověřte obchodní podmínky

Další věc, která nesmí v internetovém obchodě ze zákona chybět, jsou obchodní podmínky. Zejména pokud plánujete nakoupit v e-shopu, který nemá reference, doporučujeme si podmínky pečlivě přečíst, případně věnujte pozornost alespoň částem Uzavření kupní smlouvy, Platební podmínky, Odstoupení od kupní smlouvy a Práva z vadného plnění, kde najdete informace o možnostech vrácení a reklamace zboží.

Upozornění: Nákup v e-shopu, na kterém obchodní podmínky nenajdete, vysloveně nedoporučujeme. 

Vyzkoušejte kontakty

Jednou z nejjednodušších možností, jak poznat pochybný online obchod, jsou nefunkční kontakty. Pokud nikdo nezvedá telefon a neodpovídá na e-mail, lze vycítit případné komplikace, které by nastaly například při dotazu na nedoručení zboží nebo při řešení reklamace či vrácení. Proto neváhejte před zakoupením zboží zavolat na uvedený kontaktní telefon nebo napsat mail a ověřit si tak funkčnost zákaznické linky e-shopu. 

“Pokud s vámi e-shop nekomunikuje nebo na webu dokonce vůbec neuvádí kontakty, nikdy neposílejte peníze předem.”

Dobré vědět: Je na e-shopu jen a pouze kontaktní formulář, ale uvedení e-mailové adresy a telefonu chybí? Takovému internetovému obchodu se raději vyhněte. Poctivý prodejce totiž nemá důvod skrývat kontakty, na kterých je k zastihnutí. 

Prověřte, zda e-shop není na blacklistu ČOI

Česká obchodní inspekce zveřejňuje na svém webu v sekci Rizikové e-shopy seznam online obchodů, které považuje za rizikové, a to především z důvodu nedodržování některých zákonných povinností a obtížné vymahatelnosti spotřebitelských práv. Stačí zadat název e-shopu do vyhledávacího pole a ověřit si, že se obchod na blacklistu nevyskytuje.

Mrkněte na recenze a certifikáty

Pokud internetový obchod není zcela nový, pravděpodobně už v něm někdo nakoupil a povede se vám najít recenze. Zkušenosti jiných zákazníků vám prozradí, jestli objednané zboží dorazilo v pořádku a včas nebo třeba jaká byla kvalita zákaznického servisu.

Hodnocení e-shopu si můžete dohledat na facebookovém profilu obchodu, v Recenzích Google, na Heurece nebo třebo v Hodnocení obchodu na zbozi.cz.

O serióznosti obchodu mohou vypovídat i nejrůznější bannery a ikony s certifikáty kvality. Ale pozor na to, když takových odznáčků bude mít e-shop až podezřele moc. Mnoho z těch podvodných je totiž pro pocit důvěry zákazníků umisťuje na web ve velkém, ale ve skutečnosti tyto certifikáty nejsou pravé. Pravost certifikátu od Heureky si snadno proklepnete na webu Ověřeno zákazníky, certifikát od APEK si můžete prověřit na apek.cz (zcela dole).

Tip: Pokud internetový obchod nabízí doručení přes Zásilkovnu, jedná se o prověřený e-shop. U všech našich partnerů totiž před zahájením spolupráce ověřujeme jak identifikační údaje, tak obchodní podmínky a hodnocení. Spolupracujeme už s více než 28 000 prověřenými online obchody.

Proklepněte si doménu

“Náš internetový obchod je tady pro vás už více než 10 let.” Takové sdělení vzbudí ve spotřebitelích důvěru. Jenže ne vždy je podobný slogan o tradici pravdivý. Jestli e-shop skutečně funguje tak dlouho, si můžete snadno ověřit v registru domén, mezi které patří například nic.cz. Možná tak zjistíte, že obchod byl založen teprve nedávno a něco tady nehraje… 

Na tohle pozor: Seriózní e-shop nemá důvod tajit údaje o vlastníkovi domény. Pokud údaje nejsou zveřejněné, raději tak obchod prověřte kroky viz výše.

“Lidé často ani neví, komu své peníze poslali. Podrobnosti o prodejci začnou hledat, až když jim přijde jiné či vadné zboží. A pak zjistí, že na webu nemohou najít žádné identifikační údaje ani kontakt a u zboží chybí faktura.”

Jaké jsou další varovné signály?

Až příliš nízké ceny oproti konkurenci

Narazili jste na e-shop, kde mají zboží, které sháníte, a to třeba i o polovinu levnější než v jiných internetových obchodech? Buďte obezřetní. Velmi nízká cena může vypovídat o podvodném jednání. Pokud tedy s e-shopem nemáte zkušenost, věnujte před nákupem čas jeho důkladnému prověření. Mnoho nepoctivých obchodníků totiž na e-shop umístí žádané a vyhledávané zboží se skvělou cenou jen s jediným úmyslem – aby vás zlákali k nákupu právě u nich. Ale produkt nikdy nedodají.

Tip: Zbystřete i tehdy, když na webu narazíte na kombinaci ultra levného sortimentu a hlášek typu likvidace zboží zkrachovalé společnosti nebo prodáváme zboží přímo z výroby. Právě to totiž často bývá poznávacím znamením pochybného e-shopu. 

Sortiment typu každý pes, jiná ves

Na pozoru byste se měli mít i v případě, že online obchod nabízí hodně nesourodý sortiment zahrnující především velmi poptávané a trendy zboží. Neseriózní obchodníci k tomu přistupují s jasným cílem: nalákají tak velké množství lidí, kteří populární zboží hledají přes vyhledávače nebo nadšeně kliknou na online banner s reklamou. Kupujících pak přibývá jako hub po dešti – a inzerovat lze vcelku cokoliv, co právě letí, vždyť zboží stejně nikdy odesláno nebude, protože obchodník jej reálně vůbec nemá.

Evidentně strojově přeložený text

Signálem o pochybném e-shopu může být i špatná čeština. Nemáme na mysli nějakou tu hrubku, ale vyloženě nelogický text, který byl evidentně přeložen z cizího jazyka. Znamením o automatickém překladu bývá třeba to, když jsou soubory cookies, jež ukládají informace o vašem chování na webu, přeloženy doslovně jako “sušenky”. 

Za webem s pochybným překladem se často skrývají prodejci ze zahraničí, například z Číny, jejichž jediným cílem je získat vaše peníze. Zboží vám ale reálně nikdy nedorazí – a když už dorazí, povětšinou vypadá zcela jinak než na obrázku a jeho kvalita inzerci vůbec neodpovídá. Při případném vrácení či reklamaci se pak jen velmi složitě domůžete svých práv, protože ač se smlouva se spotřebitelem bude řídit českým právním řádem, vymahatelnost bude velmi nesnadná.

Další důvod, proč si dát na e-shopy s pochybným překladem pozor: Ač nakoupíte na e-shopu, který se tváří jako český, o český obchod nejde, a tak je často nutné navíc uhradit clo, což následně významně zvýší cenu produktu.


Sdílet:

Rubriky