Blog

Zbožákový speciál: Heureka a Zboží.cz

20. 9. 2022 9:15

Máte e-shop a hledáte cesty, jak se zviditelnit a zvýšit své prodeje? Jste na správném místě! V tomto článku se dozvíte vše, co potřebujete vědět o největších srovnávačích zboží v Česku a Slovensku, proč je důležité na nich být vidět a jak na nich inzerovat tak, aby vám přinášely co nejlepší výsledky.

Srovnávače zboží v kostce

Českému a slovenskému trhu na poli srovnávačů zboží jednoznačně dominuje Heureka a Zboží.cz. Oba srovnávače na svých platformách sdružují miliony produktů od desítek tisíc e-shopů. 

Co vám mohou srovnávače zboží nabídnout

Zbožové srovnávače navštěvují lidé, kteří jsou v různé fázi nákupního procesu. Někteří ví, co přesně chtějí a na srovnávači porovnávají konkrétní nabídky obchodů (ceny zboží a dopravy, recenze konkrétních obchodů, dárky k nákupu, záruky apod.). Jiní mají představu o tom, jaký typ produktu chtějí koupit, ale ještě se rozhodují – porovnávají parametry produktů různých značek, čtou produktové recenze a porovnávají, který produkt je pro ně ten pravý. Další sorta lidí chodí na porovnávače zboží pro inspiraci. Hledají například dárek pro manželku, syna či babičku a koukají co je aktuálně trendy a mohlo by se zalíbit. Není výjimkou, že nakupující navštíví srovnávač během všech fází nákupního procesu – od samého začátku, kdy se chodí inspirovat k nákupu, přes výběr vhodného produktu, po výběr konkrétního e-shopu.

Ať tak či onak, srovnávače zboží jsou pro váš e-shop jednoznačně zdrojem relevantní návštěvnosti. Díky tomu nabízejí obvykle i vyšší konverzí poměr než jiné prodejní kanály.

Být vidět na zbožových srovnávačích pro vás znamená být u toho, když se návštěvníci rozhodují, kde utratí své peníze. Na srovnávačích zboží mohou s konkurenceschopnou nabídkou i nejmenší e-shopy konkurovat těm největším hráčům.

Návštěvnost Heureky a Zboží.cz

Jak jsou na tom srovnávače s návštěvností? Slovenskému trhu naprosto jednoznačně dominuje slovenská Heureka.sk. Pojďme se ale podrobněji podívat na Česko, kde je ve hře ještě Zboží.cz.

Zdroj: Netmonitor

Průměrná měsíční návštěvnost české Heureky je v roce 2022 (leden-červenec) 13 milionu lidí, kdežto průměrná měsíční návštěvnost Zboží.cz je 9,8 milionu lidí. 57 % celkové návštěvnosti obou cenových srovnávačů tak připadá Heurece. Ještě v roce 2020 tomu ale bylo jinak. Tehdy na Heureku připadalo dokonce 68,8 %. Jde vidět, že Zboží.cz na českém trhu posílilo svou pozici a Heurece tzv. šlape na paty. 

Kolik stojí inzerce na srovnávačích zboží?

Na Heurece i Zboží.cz neplatíte za zobrazení, ale za prokliky do vašeho e-shopu (PPC nebo-li Pay per click model). Minimální cena za jeden proklik se pohybuje v rozmezí jednotek korun až po desítky korun, v závislosti na kategorii zboží. Minimální ceny prokliků se během sezóny mění a najdete je v ceníku prokliků:

Heureka.cz ceník prokliků

Heureka.sk ceník prokliků

Zboží.cz ceník prokliků

 

Minimální cenu za proklik pak můžete ještě navyšovat tzv. bidováním, a tím se dostat na nejviditelnější pozice ve srovnávači. Biddingu se budeme věnovat v další části tohoto článku. U nejmenších e-shopů mohou být celkové útraty v nižších jednotkách tisíc korun, velcí hráči na srovnávačích utrácejí i statisíce.

Kromě klasického PPC modelu nabízí Heureka prodejcům také možnost zapojit se do prodeje přes Heureka Marketplace. To znamená, že váš produkt může návštěvník zakoupit přímo na Heurece, bez toho aby vůbec navštívil váš e-shop. V případě, že zákazník nakoupí přes Heureka Marketplace, neplatíte cenu za proklik, ale procentuální provizi z hodnoty prodaného zboží. Na Heurece můžete kombinovat oba modely, můžete prodávat v PPC režimu i prostřednictvím Heureka Marketplace. Ceník provizí najdete tady:

Heureka.cz provize v Heureka Marketplace

Heureka.sk provize v Heureka Marketpace

FREE režim

Důležité je také zmínit, že na Heurece můžete inzerovat rovněž ve FREE režimu, čili zcela bez poplatků. Tuto variantu ale příliš nedoporučujeme. Vaše produkty budou velmi těžko dohledatelné, nebudou se párovat na produktové karty do katalogu Heureky a tenhle způsob inzerce vám moc návštěv do e-shopu nepřinese.

Efektivní inzerce na Heurece a Zboží.cz

Základními pilíři efektivní inzerce na srovnávačích zboží jsou kvalitní produktová data v XML feedech, optimalizovaná inzerce pomocí smysluplného bidování a nabídka produktů, která obstojí ve vysoké konkurenci. 

 

1) Kvalitní produktová data v XML feedu


Čím kvalitnější produktová data budete ve svém produktovém XML posílat, tím rychleji a kvalitněji se vám budou produkty párovat do katalogu srovnávače. Jak Heureka, tak Zboží.cz mají vytvořenou vlastní specifikaci feedu, které je dobré se držet. Do obou srovnávačů doporučujeme posílat feed připravený na míru, neposílejte všude stejný feed. Každý srovnávač má trochu jiná specifika a požadavky na feed.

Specifikace XML feedu Heureka.cz 

Specifikace XML feedu pro Heureka.sk  

Specifikace XML feedu Zboží.cz


S přípravou feedů pro srovnávače zboží, ale i jiné inzertní systémy (marketplaces, sociální sítě atd.) vám pomůže online nástroj Xemel, který patří do portfolia produktů naší sesterské společnosti Trayto. V Xemelu zvládnete editaci feedů sami, bez programátora, což vám ušetří spoustu času a peněz. Navíc pro naše Zásilkovna klienty nabízíme na nástroj Xemel zajímavou slevu s platností do konce roku 2022.

20% sleva na nástroj Xemel na první 3 měsíce

s promo kódem ZASILKOVNAsleva20
(kód platí pro nově přidané e-shopy do Xemelu do konce roku 2022, sleva se vztahuje na první 3 faktury a slevu nelze kombinovat s jinými akcemi)

2) Automatický bidding pro Heureku a Zboží.cz

Co je to bidding?

Bidding, bidování, autobidding… S těmito pojmy jste se už jistě setkali. Co to ale přesně znamená? Jde o nastavování ceny prokliku (CPC) ze zbožového srovnávače do vašeho e-shopu. 

Pokud e-shop nabízí CPC vyšší než je minimální ceníková cena daného srovnávače, znamená to, že biduje. Bidování je založeno na principu aukce v reálném čase. Kdo nabídne v této virtuální aukci víc, má větší šanci se ve srovnávači zboží zobrazit na lépe viditelných místech. Cílem biddingu je dosažení co nejvyššího obratu při zachování adekvátních nákladů.

Heureka i Zboží.cz mají na svých platformách vyhrazená místa (bidované pozice), na které se dá dostat pouze biddingem. Na produktové kartě Heureky jde o první 4 pozice a na Zboží.cz o první 3 pozice (oba srovnávače této sekci říkají “Doporučené nabídky”).

Zdroj: Heureka.cz, Doporučené nabídky (bidované pozice) na Heurece

Ve Zboží.cz je míst k bidování více. Bidovat se tam dá také v rámci fulltextových výsledků vyhledávání, v kategorii nebo v hledání v kategorii. Prostřednictvím Zboží.cz se dá bidovat taky na Sbazaru a na Seznam.cz v rámci tzv. Zboží inzerátů, které nahrazují klasické produktové inzeráty Skliku.

Na výsledek aukce mají kromě výše CPC vliv i další faktory jako třeba dostupnost produktu, recenze e-shopu či cena produktu. Dle zkušeností ale nabízená cena prokliku rozhoduje. Ještě je podstatné zmínit, že nabízená cena prokliku se automaticky nerovná ceně, kterou skutečně srovnávači zaplatíte. Zaplatíte nejnižší potřebnou cenu pro udržení dané pozice v Doporučených nabídkách. Např. nabízíte CPC 35 Kč, druhá nejvyšší nabízená cena prokliku je 25 Kč, reálně zaplatíte třeba 27 Kč bez DPH.

Jak můžete bidovat


Bidovat jde ručně přes rozhraní Heureky a Zboží, má to ale svá úskalí. Pokud váš e-shop nemá vyloženě pár produktů, může to být časově náročné a na trhu jsou především automatické nástroje, které zvládnou během dne přecenit CPC u každého produktu až 12x. Ruční bidování pak tomu automatickému nemůže konkurovat. Buď vás přebiduje konkurence, která bidding automatizuje pomocí nástroje, nebo bude vaše inzerce finančně neefektivní a nezoptimalizovaná, protože nebudete dostatečně často a vhodně měnit výši nabízeného CPC.

Chytré algoritmy automatických bidovacích nástrojů sledují aktuální pozice produktů na produktových kartách, maximální rentabilní PNO (podíl nákladů na obratu), statistiky produktů za poslední dobu, prodejní cenu oproti konkurenci a spoustu dalších parametrů, podle nichž bidovací nástroj automaticky upravuje CPC tak, aby se vám to vyplácelo. Pokud se produkt prodává a vyplatí se bidovat, přeceňuje CPC až 12x denně tak, aby se udržel na bidovaných pozicích. Pokud produkt není rentabilní bidovat, automaticky jej bidovat přestává.

S automatizací bidování na Heurece.cz, Heurece.sk a Zboží.cz vám například pomohou nástroje naší sesterské společnosti Trayto. Jde o BiddingTools a BiddingManager. Oba nástroje jsou na trhu už řadu let a jejich výkon si můžete zdarma po dobu 14 dní otestovat.

Službu BiddingTools ocení e-shopy, které mají ve feedu velký počet produktů k bidování, o inzerci na Heurece.cz, Heurece.sk a Zboží.cz se nechtějí starat a raději ji kompletně svěří do rukou profesionálů, kteří se postarají o optimalizaci biddingu a srovnávače celkově. BiddingManager se hodí zase hodí pro menší e-shopy, které si v rozhraní nástroje s mnoha zajímavými funkcemi rádi bidding vymazlí sami a ocení velmi příznivou cenu nástroje 599 Kč / srovnávač / měsíčně. Také na tyto nástroje pro vás máme promo akci platnou do konce roku 2022!

20% sleva na správu biddingu od BIDDINGTOOLS na první 3 měsíce

s promo kódem ZASILKOVNAsleva20
(kód platí pro nově přidané srovnávače do BiddingTools do konce roku 2022, sleva se vztahuje na první 3 faktury a nelze ji kombinovat s jinými akcemi)

20% sleva na nástroj BIDDINGMANAGER na první 3 měsíce

s promo kódem ZASILKOVNAsleva20
(kód platí pro nově přidané srovnávače do BiddingManager do konce roku 2022, sleva se vztahuje na první 3 faktury a nelze ji kombinovat s jinými akcemi)

Pro koho je bidding vhodný

Bidding na srovnávačích může vyzkoušet takřka každý e-shop. Obecně by se ale dalo říci, že bidding dává smysl zejména pro e-shopy, jejichž nabídka splňuje některé z následujících kritérií:

Vaše produkty mají konkurenci Pokud prodáváte unikátní produkty, nemáte konkurenty před nimiž byste potřebovali zviditelňovat svou nabídku biddingem. 

Produkty máte spárovány na produktové karty Na produktových kartách probíhá většina prokliků do e-shopů a nejvíce se na nich biduje. Pro bidování na produktové kartě je na Heurece potřeba, aby byly na kartě napárovány minimálně 4 e-shopy. Na Zboží jsou to 3 e-shopy. Zboží.cz má ve svém katalogu i jiná místa, kde lze bidovat (v kategorii, ve fulltextových výsledcích) a tam už spárované produkty mít nepotřebujete.

Na Heurece máte certifikát Ověřeno zákazníky Bez certifikátu Ověřeno zákazníky na Heurece nemůžete bidovat.

Produkty jsou konkurenceschopné Máte-li vaše produkty oproti nabídkám konkurence podstatně dražší, pravděpodobně se je vůbec nevyplatí bidovat. Ledaže byste zákazníkům nabídli něco navíc (zajímavý dárek, delší záruku apod.), nebo disponujete silným brandem s velkou základnou loajálních zákazníků. Také produkty, které mají oproti konkurenci špatnou skladovou dostupnost, nedává smysl bidovat.

Nejčastější bidovací strategie

Přehled nejčastěji používaných přístupu k bidování a segmentaci produktů pro bidding vám pomůže pochopit základy biddingu. 

Nebidovat drahé produkty Jak už bylo zmíněno, produkty, které prodává konkurence výrazně levněji, když vaše nabídka není ani ničím jiným konkurenceschopná nebo jedinečná, se často vůbec nevyplatí bidovat.

Nebidovat levné produkty Produkty, které nabízíte levněji než většina konkurence, se na srovnávačích zboží zobrazují na viditelnějších pozicích, a to v nabídkách řazených dle nejnižší ceny. Často je tedy není potřeba bidovat, aby generovaly zajímavý obrat. Bidding těchto položek ale určitě doporučujeme vyzkoušet a podle vyhodnocení biddingu se rozhodnout o jeho přínosu.

Bidovat na 4. pozici/3. pozici Srovnávače nabízejí 3 až 4 bidované pozice. Při bidování je efektivní cílit na 3. nebo 4. bidovanou pozici, kde jsou účtovány menší ceny prokliku než u 1. a 2. bidované pozice. Vyzkoušejte nejprve cílení na nižší pozice, třeba třetí, a až pak experimentujte s vyššími pozicemi, které jsou znatelně dražší.

Bidovat podle dostupnosti produktu Doporučujeme zvolit jinou bidovací strategii pro produkty skladem, pro produkty s dostupností do 3 dnů atd. Pokud delší doba dostupnosti není pro produkt typická (například nábytek), položky s dlouhou dobou dostupnosti nedoporučujeme bidovat. 


Bidovat podle PNO Vždy je dobré produktům/kategoriím produktů nastavit PNO (podíl nákladů na obratu), kterého by měly maximálně dosahovat. Podle toho bidovací algoritmus ví, kdy se vám bidding produktu vyplácí a kdy ne a produkty buď v biddingu více podpoří nebo naopak utlumí. PNO se typicky nastavuje podle marže. 

3) Monitoring konkurence

Srovnávače zboží jsou velmi dobrým zdrojem informací o tom, co se na trhu aktuálně prodává. Jsou také ideálním zdrojem pro monitorování vaší konkurence. Informace o konkurenci vám mohou sloužit jako podklad pro cenotvorbu a celkové zlepšení vaší nabídky a tím vám pomoci k lepším prodejním výsledkům.

Služba Monitoring konkurence vám u jednotlivých produktů z vaší nabídky umožní sledovat vámi vybrané informace o konkurenci. Tato služba čerpá data přímo z API rozhraní Heureka.cz, Heureka.sk nebo Zboží.cz, zpracuje je do přehledného reportu a pošle vám je ve formátu, který vám vyhovuje (Excel, XML, API,…). 

Jaké parametry můžete sledovat?

✔ Za jaké ceny prodává vaše produkty vámi vybraná konkurence?
✔ Kdo konkrétní produkty prodává levněji a za kolik?

✔ Které produkty prodáváte výrazně dráž než konkurence?

✔ Jaká je vaše skladová dostupnost produktů oproti konkurenci?

✔ Jakou nabízí konkurence u produktů nejlevnější dopravu?

✔ Kolik dalších e-shopů prodává vaše produkty?

✔ Na které pozici dle ceny se na daném porovnávači zboží zobrazujete vy a na které se zobrazuje konkurence?

✔ Jak jsou na tom vaše produkty obecně s prodejností na Heurece? (tzv. Heureka TOP produkty)

✔ Jaké produktové informace jsou na srovnávači? (počet recenzí na srovnávači, hodnocení produktu,..)

✔ Další informace, které poskytují srovnávače zboží v rámci API

Už máte zbožáky v malíku?

Pokud ne, neváhejte využít naše služby BiddingTools, BiddingManager a Xemel. Sledujte také blog Trayta - je studnicí informací o srovnávačích zboží, biddingu, produktových datech a novinek z e-commerce.


Sdílet:

Rubriky